Propozycje działań edukacyjnych przewidzianych do realizacji w dniach 22.06-30.06.2020r.
Temat: „Nadchodzi lato”
- Wysłuchanie wiersza J. Brzechwy pt. „Na wyspach Bergamutach” https://www.youtube.com/watch?v=o_ECELn4O_s. Po wysłuchaniu wiersza dzieci wymieniają, które jego fragmenty są zabawne i dlaczego. Zastanawiają się, co niezwykłego można by jeszcze zobaczyć na Wyspach Bergamutach, co nie zostało opisane w wierszu. Następnie można się pobawić z dziećmi w zabawę ruchową pt. „Na opak”. Należy wytłumaczyć dzieciom, że w tej zabawie – tak jak na wyspach z wiersza – wszystko będzie się działo na opak. Kierujemy do dziecka polecenia typu: ”idź do przodu” (dziecko się cofa), „wstań” (dziecko siada), „dotknij swojego nosa” (dzieci dotykają każdej części ciała, tylko nie nosa) itp.
- Wysłuchanie wiersza „Pan Maluśkiewicz i wieloryb” J. Tuwima https://ninateka.pl/film/pan-maluskiewicz-i-wieloryb-julian-tuwim
- Film o podróżach Pana Kleksa https://ninateka.pl/film/podroze-pana-kleksa-wyslannicy-bajdocji-czi
- Zabawa twórcza „Jak można podróżować?” – dzieci podają swoje propozycje. Mogą też obejrzeć filmik o środkach transportu: https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg i o tym jak dawniej wyglądały podróże: https://vod.tvp.pl/video/podroze-z-historia,kulisy-dawnych-podrozy,26905513 . Następnie próbują określić, co jeździ, co pływa, a co lata https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/fafee4df1d91d35a99d1f1d676ee44bd_/lesson/lesson/index.html
- Wirtualny spacer po Muzeum Lotnictwa https://www.muzeumlotnictwa.pl/pano_zwiedzanie/wirtualne_zwiedzanie.php?w=p oraz Muzeum Kolejnictwa https://www.ai360.pl/panoramy/680
- „Szalona wyprawa” – dzieci układają własną historię wakacyjną pełną przygód. Mogą też wykonać to zadanie w oparciu o dowolne ilustracje lub zaplanować przebieg historii w postaci własnej książeczki online https://www.mystorybook.com/books/new/
- Eksperyment z balonem: dziecko otrzymuje balon, nadmuchuje go i zawiązuje. Sprawdza czy balon unosi się w powietrzu czy opada. Następnie zastanawia się dlaczego wielkie balony potrafią wznieść się w powietrze. Wyjaśniamy, że wszystko dzieje się za sprawą ciepłego powietrza, które ulatuje w górę. Aby to udowodnić, przygotowujemy dwie miski z wodą (w jednej gorąca, w drugiej zimna) oraz szklaną butelkę i balonik. Nakładamy balonik na szyjkę butelki i wkładamy ją do miski z gorącą wodą. Powietrze wypełni balonik. Następnie dziecko sprawdza, co stanie się, kiedy włoży butelkę z balonikiem do zimnej wody. Próbuje wyciągnąć wnioski
- Wakacyjne puzzle online https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/250890-wakacyjne-puzzle lub do druku https://ztorbynauczycielki.pl/wakacyjne-puzzle/
- Pierwsze próby czytania https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/b1f2c4fe4824c23399b9628a11e09658_/index.html
- Utrwalanie poznanych liter: znajdź literę: http://pisupisu.pl/przedszkole/znajdz-litere
- Praca plastyczna wakacje http://kreatywnadzungla.pl/2017/08/kreatywna-tworczosc-na-fali.html lub składanie samolotu z papieru https://www.youtube.com/watch?v=EqiBm-B8fqw
- Zabawy matematyczne:
– „Straganik z pamiątkami”: dziecko gromadzi dowolne pamiątki z wakacji. Rodzic mówi: każdą pamiątkę sprzedam za dwa patyczki. Ile musisz mieć patyczków, aby kupić wszystkie? Następnie zmienia liczbę pamiątek lub ich „cenę”.
– manipulowanie kamykami, np. Było 6 kamyków, słoń nimi żonglował i zgubił 2. Ile zostało?
-zabawa z samochodami https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/d467e6e459d536bcd7df7c7fa838f2ff_/index.html
- Co spakujesz do walizki? https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/06/ubrania-BW.pdf
- Gra „Gdzie jest Wally?” https://www.miniminiplus.pl/gdzie-jest-wally/gry/gdzie-jest-wally
- Aktywność ruchowa z piosenką https://www.youtube.com/watch?v=3ucDVAsz_C0
- „Co ja miałam/miałem spakować?” – zabawa językowa. Rodzic mówi, że zapomniał pewnych słów i prosi dziecko o pomoc. Następnie opisuje coś, co miał spakować do plecaka, a zadaniem dziecka jest odgadnąć o czym mówi. Młodsze dzieci mogą mieć dla ułatwienia ułożone przed sobą różne przedmioty, w tym te, o których będzie mówił rodzic
- „Moja miejscowość” – dzieci oglądają plan swojej miejscowości, próbują odnaleźć na nim swoją ulicę http://www.solectwokleszczow.pl/o-kleszczowie.html oraz inne charakterystyczne punkty Można również wybrać się z dzieckiem na spacer z mapą, którą przygotuje dziecko, na której rodzic zaznaczy miejsca, które muszą odwiedzić, np. sklep, kościół, las czy plac zabaw. W każdym miejscu dziecko może mieć jakieś zadanie do wykonania, np. odnalezienie danego produktu w sklepie i zapłacenie za niego czy znalezienie jakiegoś skarbu w lesie. Można także pokazać dzieciom zdjęcia, które ukazują jak dawniej wyglądała ich miejscowość lub szkoła i przedszkole http://sp-kleszczow.cba.pl/stare-fotografie/
- „Piękna nasza Polska cała”– przypomnienie wiadomości o Polsce. Można zagrać w grę o Polsce http://kula.gov.pl/ , obejrzeć film o ciekawych miejscach w Polsce https://www.youtube.com/watch?v=JPB6tA0U214 lub odgadywać zagadki związane z poznanymi legendami http://scholaris.pl/zasob/104887 . Starsze dzieci mogą także obejrzeć film o mapach https://www.youtube.com/watch?v=fTAKRwHG09I . Kto ma ochotę, może odbyć wirtualną wycieczkę po Tatrach http://kamery.topr.pl/ lub Bieszczadach https://kamery.live/polska/kamera-wetlina-widok-360-stopni.html
- Dla najstarszych: Karty Pracy cz. 4, s. 54-58; dla pozostałych https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/06/WAKACYJNE-KARTY-PRACY-zestaw-2.pdf
- Nauka wakacyjnej piosenki https://www.youtube.com/watch?v=KcJ7tOO8AH4
- Zabawa z przeliczaniem w języku angielskim: „The ice cream song” https://supersimple.com/song/ice-cream-song/ . Pod piosenką znajdują się karty pracy dla chętnych oraz propozycje zabaw z piosenką