Propozycja zajęć dla przedszkolaków 8

Propozycje działań edukacyjnych przewidzianych do realizacji w dniach 27-30.04.2020r.

Temat: „Co to znaczy być odkrywcą?”

  • „Wynalazcy i wynalazki?” – postawienie pytania, które wynalazki zdaniem dziecka były najważniejsze dla ludzi, a następnie obejrzenie dowolnego odcinka filmu animowanego „Byli sobie wynalazcy”, np. o braciach Wright – pionierach lotnictwa

https://www.youtube.com/watch?v=y7rLghz6bzY. Warto również porozmawiać z dzieckiem o tym, jak kiedyś ludzie radzili sobie bez ważnych wynalazków, np. żarówki https://www.youtube.com/watch?v=IxTugsIy_Kw

  • Zabawy badawcze:

-z wodą: sprawdzanie, które substancje rozpuszczają się w wodzie (można w tym celu wykorzystać: sól, cukier, olej, kaszę, piasek) oraz farbowanie wody (np. za pomocą kawałków bibuły; dzieci mogą w ten sposób łączyć kolory)

-„Co tak pachnie?” – doskonalenie zmysłu węchu: dzieci z zasłoniętymi oczami próbują rozpoznać wybrane artykuły po zapachu. Można w tej zabawie wykorzystać: cytrynę, kawę, pastę do zębów, cynamon, proszek do prania

-„Co jest cięższe?” – porównywanie masy różnych przedmiotów za pomocą dostępnej wagi (szalkowej, kuchennej, łazienkowej)

  • Zabawy z przesypywaniem i przelewaniem różnych materiałów: dzieci przesypują (np. piasek, dowolne ziarna) lub przelewają (np. wodę) substancje z jednego naczynia do drugiego; mogą także wypełniać butelki według własnego pomysłu różnym materiałem, np. różnego rodzaju makaronem. Przy okazji można również poćwiczyć z dziećmi następstwa czasowe: zadaniem dziecka będzie uporządkowanie obrazków we właściwej kolejności https://przedszkolankowo.pl/2017/02/11/uloz-w-odpowiedniej-kolejnosci-plansze/uloz-1-szklanki/ (nie trzeba drukować kart, można je samodzielnie narysować – na każdej karcie powinna być szklanka z różną zawartością wody)
  • Zabawa dotykowa: dziecko zamyka oczy, rodzic dotyka różnych części ciała dziecka. Zadaniem latorośli jest nazwanie części ciała, na której poczuło dotyk
  • Aktywność ruchowa: zabawy z piłką na świeżym powietrzu (rzucanie, chwytanie, turlanie)
  • „Mały odkrywca przyrody” – zabawy z lupą na świeżym powietrzu
  • „Wynalazca zabawek” – zabawa konstrukcyjna. Proszę rozłożyć przed dzieckiem: nakrętki, plastelinę, wykałaczki, papier (najlepiej kolorowy) oraz nożyczki. Zadaniem dziecka będzie skonstruowanie z dostępnych materiałów dowolnej zabawki. Jeśli dziecko nie ma pomysłu, może wykonać żaglówkę – wypełnia nakrętkę plasteliną, wycina żagiel i nabija go na wykałaczkę. Następnie mocuje go w nakrętce i sprawdza czy zabawka unosi się na wodzie. Można również wykorzystać inne materiały do wykonania statków, np. takie: https://www.youtube.com/watch?v=wdcKIBhVHSA
  • Wykonanie dowolnych zadań na portalu edukacyjnym Balon Blum (instrukcja  pobrania darmowego kodu znajduje się w zakładce „Propozycje działań 5”)
  • Dla najstarszych: Karty Pracy cz. 4, s. 8-13; dla pozostałych flaga Polski do pokolorowania https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-206-flaga-polski.html W związku z tym, że zbliżają się święta majowe, warto również przypomnieć dzieciom polskie symbole narodowe: https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c
  • Zabawy matematyczne:

-zabawy z dopełnianiem w zakresie 10 (dla starszych) – rodzic wręcza dziecku dowolne liczmany (np. guziki, klocki) i mówi: „Chcę mieć 10 (guzików). Mam 4. Ile mi brakuje?” / „Chcę mieć 7… Mam 3. Ile mi brakuje?” itd. Dziecko za każdym razem przelicza na materiale konkretnym – guzikach itp.

-szacowanie długości: rodzic rozkłada przed dzieckiem przedmioty o różnej długości (np. sznurówkę, kredkę, wstążkę, pasek, linijkę itp.). Dziecko wybiera dwa spośród nich i „na oko” określa, który jest dłuższy. Następnie przykłada je do siebie i sprawdza poprawność wykonanego zadania (przedmioty muszą się właściwie stykać). Następnie dziecko próbuje uporządkować wszystkie przedmioty od najkrótszego do najdłuższego.

-rysowanie trasy: dziecko próbuje narysować mapę dowolnej trasy (np. z ogrodu do domu lub z domu do lasu – wówczas trzeba wybrać się na spacer). Zadaniem dziecka jest poprowadzić drogę, jaką musi pokonać oraz dorysować obiekty, które mija po drodze.

– Zapoznanie z obrazem graficznym litery „Ł, ł”: https://przedszkolankowo.pl/2017/07/28/plansze-litery-alfabetu/litery-wzor-3/

– „Gdzie słyszę „Ł”?” – dziecko buduje dowolną łódź (np. z poduszek i koca). Dowiaduje się, że wybiera się w podróż z literą „Ł,ł”  i może spakować tylko przedmioty, w których słyszy głoskę „Ł”. Dziecko próbuje znaleźć takie przedmioty lub je narysować (np. łyżka, łopata, mydło, młotek) i zabiera je z sobą na pokład.

– „Ł” jak „łapa” – zabawa w safari. Proszę wyciąć z dowolnej kartki kształt przypominający odcisk łapy zwierzęcia (np. lwa). Na łapach piszemy litery – te, które dziecko już zna oraz „Ł”. Zadaniem dziecka jest tropienie łap, na których jest nowopoznana litera. Może to zadanie wykonać z lupą.

– „Ł” jak „łabędź” – formowanie litery „Ł” ze skręconej gazety. Utworzoną w ten sposób literę dziecko nakleja na kartce i wodzi po niej palcem. Jeśli poprzednio wprowadzone litery również wykonywało z różnych materiałów, może je zgromadzić, zamknąć oczy i odgadnąć po jakiej literze wodzi palcem.

– Ćwiczenia grafomotoryczne: Karty Pracy cz.3, s. 62

– Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny: eksperymenty językowe z rymami. Dziecko próbuje wymyślić pary wyrazów, które się rymują (może wymyślać wyrazy, które nic nie znaczą). Proszę wpierw podać dziecku przykłady, np. kot – płot, koleżanka- szklanka. Można również pobawić się w taki sposób, że rodzic umyślnie przekręca nazwy otaczających dziecko przedmiotów, a ono musi się zorientować, co rodzic ma na myśli, np. „wtół” zamiast „stół”, „hokno” zamiast „okno” itp. Następnie można zamienić się rolami.

Skip to content