Propozycje działań edukacyjnych przewidzianych do realizacji w dniach 18-22.05.2020r.
Temat: „Kocham Cię, mamo!”
- Wywiad z mamą: dziecko pyta mamę o to, czego jeszcze o niej nie wie (wszystkie dzieci powinny przykładowo znać imię swojej mamy) : jakie jest Twoje największe marzenie? Co najbardziej lubisz ze mną robić? Jaki jest Twój ulubiony kolor? itp.
- Malowanie portretu mamy – farbami, jeśli jest taka możliwość
- Słuchanie opowiadań o rodzinie, np. Z. Staneckiej „Basia i jej nowy braciszek” https://www.youtube.com/watch?v=AaJYp8d3jNo
- Słuchanie znanych wierszy, np. J. Tuwima, J. Brzechwy. Dzieci mogą bawić się w rymowanie i dopowiadać brakujące słowa
- Aktywność ruchowa na świeżym powietrzu: zabawy z materiałem przyrodniczym (np. zabawy kamykami, rysowanie patykiem po ziemi), puszczanie baniek mydlanych
- Ćwiczenia słuchowe – słuchanie odgłosów łąki, nazywanie źródła dźwięków http://xn--odgosy-5db.pl/ (proszę odtworzyć dźwięki: żaby, pszczoły, świerszcza, komara) lub wyjście na spacer na łąkę i słuchanie odgłosów na żywo oraz szukanie mieszkańców łąki
- „Łąka dla mamy” – obejrzenie filmu o Skrzacie Borówce pt. „Łąka” https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4 , a następnie próba namalowania łąki: dzieci mogą dokleić niektóre elementy z papieru, a trawę odbijać za pomocą widelca umoczonego w zielonej farbie, mogą także malować za pomocą „ Maluj bajki” https://www.youtube.com/watch?v=wTp1XvCSwsY lub skorzystać z takiego pomysłu https://www.youtube.com/watch?v=SNzyiETq45Y
- Zagadkowa łąka https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg
- Zabawa kształtująca orientację w przestrzeni https://www.youtube.com/watch?v=MQReD1Ld1a0
- Wypatrywanki wzrokowe z figurami geometrycznymi https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-matematyczne-obrazkowe/ , można także skorzystać ze strony https://www.matzoo.pl/ : proszę kliknąć w „zerówka” – kształty i kolory
- Zabawy kulinarne z mamą – wspólne pieczenie ciastek, np. takich https://www.przepisy.pl/magazyn/slodka-wiosna/slodki-prezent-na-dzien-matki lub w wersji fit https://zdrowienatalerzu.pl/ciasteczkowe-serduszka/
- „Mój dom” – zabawa konstrukcyjna z klockami lub budowanie hotelu dla owadów – oczywiście tutaj z pomocą rodziców https://inspekty.pl/hotele-dla-owadow/
- Nauka piosenki o mamie: „Kocham Cię Ti Amo”. Wyjaśnienie, że „kocham Cię” w każdym języku brzmi nieco inaczej. Przy okazji można z dziećmi porozmawiać o tym, co to znaczy kogoś kochać oraz co miłego można zrobić dla osób, które się kocha https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA
- Wykonanie laurki dla mamy według własnego pomysłu dzieci (np. https://www.superdzieciaczki.pl/2017/05/diy-kartki-na-dzien-mamy.html), starsze dzieci mogą także wykonać kopertę origami, do której włożą laurkę https://www.youtube.com/watch?v=Uks_S3YTpxA
- Ćwiczenia ortofoniczne. Rodzic mówi: „Ja jestem mamą żabką i wołam swoje dziecko: kum, kum, kum” – dziecko poskakuje i odpowiada „kum, kum, kum”. Następnie według tej samej zasady woła „mama pszczoła” – dzieci biegają, machają dłońmi i odpowiadają „bzz”. Mama bocianica – dzieci chodzą z wysoko podniesionymi kolanami i odpowiadają „kle, kle, kle”. Mama myszka- dzieci czworakują i odpowiadają „pi, pi, pi”. Na końcu: „Jestem mamą …(imię dziecka) i wołam: gdzie jesteś? A Ty tu jesteś! A kuku!” I próbuje złapać dziecko
- Zabawa rytmiczna https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Bzycząca zabawa”. Dzieci naśladują machanie skrzydłami, a podczas refrenu „przykucają na kwiatku” i rytmicznie uderzają dłońmi o podłogę https://www.youtube.com/watch?v=zUgzWqgYPeE
- Zabawa ruchowo-naśladowcza dla maluszków https://www.youtube.com/watch?v=yAxf2YIkwHE
- Nauka wyliczanki o rodzince:
Każdy nasz palec obrazuje jednego członka rodziny. Zaczynamy od kciuka:
Ten pierwszy to dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja dziecinka mała,
I oto moja rodzinka cała.
- Dla najstarszych: Karty Pracy cz. 4, s. 26-31; dla pozostałych karty pracy związane z tematyką łąki https://bluefingersbywiola.blogspot.com/2020/05/na-ace-film-i-karty-pracy-do-pobrania.html
- J. angielski: piosenka „Hugs and Kisses” https://www.youtube.com/watch?v=frYfZYeBO4k , można również powtórzyć z dziećmi nazwy członków rodziny za pomocą zabawy ruchowej „Baby shark” https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
- DLA NAJSTARSZYCH zabawy z literą „H,h” :
– Zapoznanie z obrazem graficznym litery „H, h”: https://przedszkolankowo.pl/2017/07/28/plansze-litery-alfabetu/litery-wzor-3/
– Wysłuchanie wiersza „Hipopotam” W. Chotomskiej – http://wierszykidladzieci.pl/inne/hipopotam-lubi-bloto.php . Rodzic ponownie czyta dziecku fragment „Siedzi w błocie…”, a dziecko wskazuje, które określenia hipopotama rozpoczynają się głoską „h” (można też odsłuchać wiersz w wykonaniu P. Fronczewskiego https://www.youtube.com/watch?v=oAGzcCsLW8U)
-Gdzie słyszysz głoskę „H,h”? https://wordwall.net/pl/resource/2127111/polski/gdzie-s%c5%82yszysz-g%c5%82osk%c4%99-hh
– Wypatrywanka z literą „H,h” https://miastodzieci.pl/kolorowanki/ukryte-literki-litera-h/
– układanie litery „H” ze spinaczy (lub materiału przyrodniczego na świeżym powietrzu), pisanie „H” w powietrzu, na dywanie, patykiem na ziemi, jeśli jest taka możliwość próba jeżdżenia hulajnogą po „torze”, czyli napisanej kredą na podwórku dużej literze „H”
– Ćwiczenia grafomotoryczne: Karty Pracy cz.3, s. 65