Propozycje działań edukacyjnych przewidzianych do realizacji w dniach 04-08.05.2020r.
Temat: „Książka moim przyjacielem”
- W tym tygodniu dzieci będą poszerzać wiedzę o książkach oraz przypomną sobie zasady dbania o książki. W tym celu mogą obejrzeć film edukacyjny o tym jak powstają książki: https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q (animacja poklatkowa) lub https://www.youtube.com/watch?v=7VtNN0pTQFI . Mogą także zobaczyć poszczególne etapy powstawania książki na ilustracjach https://przedszkolankowo.pl/2018/02/26/jak-powstaje-ksiazka-tekst-pomoce/, a następnie spróbować odpowiedzieć na pytanie, gdzie można znaleźć książki (biblioteka, księgarnia, czytelnia). Pomocne ilustracje także pod tym linkiem https://przedszkolankowo.pl/2018/01/30/biblioteka-tekst-pomoce/
- Porządkowanie półki/ regału z książkami. Przy okazji można spróbować naprawić uszkodzone książki (skleić itd.). Dziecko próbuje także określić jak należy się obchodzić z książkami (powinno znać takie zasady jak: „nie piszemy po książkach”, „nie wyrywamy stron”, „nie jemy nad książką” itp.) Można zapytać dziecko w ten sposób: „Gdybyś Ty był/była książką, to jak chciałbyś/chciałabyś, aby Cię traktowano?”
- Codzienne czytanie dziecku. Dzieci mogą także próbować wymyślić alternatywne zakończenia dla czytanych bajek. Po codziennej lekturze, proszę zadawać dziecku pytania do przeczytanych historii, np. dotyczące oceny zachowań bohaterów lub przebiegu zdarzeń. Dzieci mogą również spróbować się wczuć w bohaterów książki, np. przedstawić wilka, który udaje babcię lub Kopciuszka tańczącego na balu. Zachęcam także do zajrzenia na stronę „Cała Polska Czyta Dzieciom” https://calapolskaczytadzieciom.pl/ – można tu znaleźć wartościowe wskazówki dotyczące tego, co warto czytać dziecku, a także na stronę Biblioteki Miejskiej w Gliwicach https://biblioteka.gliwice.pl/oferta/dzieci/ , gdzie można uzyskać dostęp do audiobooków dla dzieci oraz znaleźć inne ciekawe propozycje
- „Książka bez obrazków” – obejrzenie jak M. Stuhr czyta przedszkolakom książkę pod tym samym tytułem https://www.youtube.com/watch?v=y9sqfepiFgM . Po obejrzeniu filmiku, można zapytać dziecko, do czego jego zdaniem są potrzebne ilustracje w książce i jak nazywa się osoba, która takie ilustracje wykonuje.
- Dopowiadanie tytułów bajek, np. „Czerwony…”, „Jaś i ….”
- „Z jakiej to bajki?” – dzieci na postawie pokazanych przedmiotów próbują odgadnąć tytuły bajek https://przedszkolankowo.pl/2017/11/01/dzien-postaci-z-bajek-czyli-kilka-pomyslow-na-zabawy/dzien-postaci-z-bajek-z-jakiej-to-bajki-przedmioty/
- „Stwórz swoją książkę” – dziecko próbuje samo lub z pomocą rodzica stworzyć własna książkę. Podpowiedzi: http://wielki-czlowiek.pl/jak-zrobic-z-dzieckiem-wlasna-ksiazke-leporello/
- Opowiadanie własnej bajki na podstawie dowolnych kart z obrazkami lub stworzenie własnego teatrzyku w oparciu o nie. Więcej o teatrze ilustracji tutaj https://dziecisawazne.pl/magiczny-teatrzyk-kamishibai/ , https://www.tibum.pl/shop/kamishibai-do-pobrania
- Ułożenie historyjki obrazkowej do wybranej baśni https://www.superkid.pl/historyjki-obrazkowe-bajki
- Wiersz D. Gellner – dziecko powinno dopowiadać rymy w wierszu:
„Bajkowa zgadywanka”
Jeździ kareta po świecie
A kto jest w karecie?
Przy oknie, z lewej strony
Kapturek. Jaki?…
Dalej na stercie poduszek
Malutki Tomcio…
Spoza wielkiego kosza
Śmieją się Jaś i …
Uwaga! Oj, uwaga!
To przecież Baba…
Koło lalki i misia
Stoi Sierotka…
Pomiędzy walizkami
Dziewczynka z …
A tam, gdzie największy tłok,
Zgrzyta zębami…
Ciekawe, czy już wiecie,
Kto ukrył się w karecie?
Dorota Gellner
- Aktywność ruchowa : dowolny tor przeszkód; przykład: https://www.mamawdomu.pl/2013/01/domowy-tor-przeszkod.html
- Dla najstarszych: Karty Pracy cz. 4, s. 14-19; dla pozostałych: bajkowe karty pracy https://www.pinterest.com.au/pin/527554543851121209/ lub wyszukiwanie różnic https://www.superkid.pl/cwiczenia-dla-dzieci-znajdz-roznice /kolorowanie według wzoruhttps://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/pokoloruj-wedlug-numerow/
- Zabawy matematyczne:
-segregowanie książek: rodzic tworzy dwie pętle (np. ze skakanki); zadaniem dziecka jest uporządkowanie książek według wybranego kryterium, np. duże – małe, grube- cienkie (wersja trudniejsza: w jednej pętli duże i cienkie, w drugiej małe i grube – nie pasujące książki dzieci odkładają na bok). Następnie dzieci przeliczają zbiory i określają, gdzie jest więcej.
-dla najstarszych: utrwalanie znajomości cyfr. Numerujemy puste karteczki (do 10); zadaniem dziecka jest ułożenie stron w odpowiedniej kolejności, a następnie domalowanie do nich obrazków tak, by powstała krótka historia
- Praca plastyczno-techniczna – wykonanie zakładki do książki, np. takiej https://pl.pinterest.com/pin/531776668480387994/ lub zaprojektowanie okładki do książki o wybranym tytule
- Nauka piosenki „Nieznajomy”, https://www.youtube.com/watch?v=SswfMOV6bUU lub wysłuchanie bajki muzycznej „Czerwony Kapturek” https://www.youtube.com/watch?v=PP4v3OREaZk
- Zabawa rytmiczna z wierszem J. Tuwima „Lokomotywa”. Rodzic czyta dziecku wiersz, dziecko próbuje w rytm wiersza uderzać, np. klockami o siebie
- Zabawa tematyczna w bibliotekę/ księgarnię – dziecko może bawić się w wypożyczanie lub sprzedawanie książek (rodzicowi, rodzeństwu, pluszakom). Warto, by w przypadku zabawy w księgarnię, otrzymało symboliczne pieniądze (np. guziki). Wówczas rodzic płaci umyślnie za dużo, zadaniem dziecka jest wydać mu resztę (lub płaci tyle, ile powinien, a dziecko musi przeliczyć czy się zgadza)
- J. angielski: storytelling. Obejrzenie dowolnej bajki ze strony https://learnenglishkids.britishcouncil.org/short-stories
- DLA NAJSTARSZYCH zabawy z literą „F” :
– Zapoznanie z obrazem graficznym litery „F, f”: https://przedszkolankowo.pl/2017/07/28/plansze-litery-alfabetu/litery-wzor-3/
– „Gdzie słyszę „F”?” – rodzic podaje różne wyrazy, w tym wyrazy n „f” (wersja prosta – rozpoczynające się głoską „f”, wersja trudniejsza – „f” w środku lub na końcu wyrazu). Gdy dziecko usłyszy wyraz z „f” musi klasnąć. Przykładowe wyrazy: flaga, foka, fotel, firanka, filiżanka, farba, frytka.
– Wyszukiwanie ukrytej litery „F, f”: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/ukryte-literki-litera-f/
– „F” jak „farba” – stemplowanie palcem umoczonym w farbie konturów litery „F” . Pod tym linkiem można znaleźć kontury litery (można też samodzielnie napisać) https://www.logopestka.pl/przedszkole-online-15-f-jak-farby-wprowadzenie-litery-f-f-pisanka-wyklejanka-praca-plastyczna/. Można również ułożyć tę literę z nakrętek – w ten sposób dziecko może utworzyć kolejną literę do kolekcji literek – zagadek dotykowych.
– Ćwiczenia grafomotoryczne: Karty Pracy cz.3, s. 63
– Zabawa ruchowa z wyróżnianiem głosek: dzieci mogą poruszyć się o jeden krok do przodu, jeśli wymyślą wyraz rozpoczynający się określoną głoską (gdy zadanie jest dla dzieci zbyt trudne, można głoskę zastąpić określoną sylabą). W ten sposób „ścigają się” z rodzicem – wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety, czyli do każdej podanej przez przeciwnika głoski/sylaby poda pasujący wyraz.
– Ćwiczenia w pisaniu własnego imienia