Propozycja zajęć 5

Propozycje działań edukacyjnych przewidzianych do realizacji w dniach 14-17.04.2020r.

Temat: „Ach, ta pogoda!”

  • Wyjaśnienie dziecku porzekadła „Kwiecień – plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata” i założenie kalendarza pogody. Dziecko codziennie przez tydzień (lub dłużej) określa jaka jest pogoda i maluje obok dnia tygodnia odpowiedni symbol : słońce, chmurę, deszcz (śnieg, wiatr). Taki kalendarz można wykonać samodzielnie, wpisując dni tygodnia na kartce lub skorzystać z gotowych szablonów: https://przedszkolankowo.pl/2017/08/13/plansze-na-strat-kalendarz-pogody/ . Dodatkowo można też dziecku wytłumaczyć czym jest prognoza pogody. Można z dzieckiem sprawdzić prognozę pogody w Internecie, a następnego dnia zweryfikować jej wiarygodność.
  • Aktywność ruchowa: „Świeci słońce, pada deszcz”. Na hasło „świeci słońce” – dziecko swobodnie się porusza: biega, podskakuje, maszeruje. Na hasło „pada deszcz” – szybko musi się schować lub przykucnąć, naśladując odgłosy deszczu. Zabawę można przeprowadzić w ogrodzie (jeśli jest taka możliwość). Przed wyjściem proszę poprosić dzieci, by samodzielnie spróbowały ubrać się adekwatnie do pogody;
  • Wykonanie dowolnych zadań na portalu edukacyjnym Balon Blum. W tym celu proszę kliknąć w link: https://m.me/nowaeradlaprzedszkola?ref=w9769135 i pobrać darmowy kod. Po pobraniu kodu, wystarczy wejść na stronę https://balonblum.pl i założyć konto. Gra działa na komputerze lub tablecie, ale nie na smartfonach, ponieważ ich ekrany są zbyt małe, by komfortowo z niej korzystać. Uwaga! Pobranie kodu nastąpi przez Messengera;
  • Zbudowanie prostego wiatrowskazu z patyka i wstążki lub deszczomierzu na deszczówkę (z butelki przeciętej na pół: jej górna część utworzy lejek, który należy odwrócić i wsunąć do butelki), zapytanie dzieci o ich spostrzeżenia;
  • Zabawa badawcza „Tornado”: dziecko wsypuje do wysokiej szklanki wodę gazowaną, zapełniając 2/3 jej objętości. Energicznie miesza, wsypując trochę soli. Powstaną pęcherzyki, które uformują tornado. Dziecko próbuje opisać, co zaobserwowało. Proszę także wytłumaczyć dzieciom, że w naturalnym środowisku tornado powstaje z chmury burzowej. Ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej. Można także przeprowadzić z dzieckiem zabawę badawczą ilustrującą jak powstają chmury: na szklanej misce, w której znajduje się gorąca zagotowana woda, kładziemy talerzyk z kilkoma kawałkami lodu. Chmura będzie lepiej widoczna, gdy pomieszczenie będzie zaciemnione i poświecimy na miskę latarką.
  • Obejrzenie krótkiego filmu edukacyjnego „ Jak powstaje deszcz?”:  https://www.youtube.com/watch?v=3TgO4cNw4NU
  • Twórcze opowiadanie o pogodzie: proszę pokazać dziecku parę obrazków o różnej treści, np. postaci, zwierząt, roślin, przedmiotów, zjawisk atmosferycznych. Zadaniem dziecka jest ułożyć dowolne opowiadanie w taki sposób, aby każdy następny przedmiot z karty znalazł się w następnym zdaniu;
  • Rozwiązywanie zagadek o zjawiskach pogodowych:

Gdy słońce świeci i deszczyk pada,

Ona na niebie cudnie się rozkłada. (tęcza)

Płyną po niebie wielkie, kłębiaste,

Czasem gradowe, czasem pierzaste. (chmury)

Lodowe kule z nieba spadają,

Na szybach i dachach muzykę grają. (grad).

  • Zabawy z gazetami: dzieci próbują za pomocą gazety naprzemiennie naśladować odgłosy lekkiego oraz silnego wiatru, następnie zastanawiają się jakie inne dźwięki można wydobyć z gazety i co przypominają one w brzmieniu
  • „Idzie pani, wietrzyk wieje” – masażyk dziecięcy:
http://zabawaprzedszkolaka.blogspot.com/2011/03/wierszyki-masazyki.html
  • Dla najstarszych: Karty Pracy cz. 3, s. 52-56 dla pozostałych: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/emocje-pogoda/ UWAGA! Kto z rodziców dzieci najstarszych nie miał możliwości, aby odebrać Karty Pracy z przedszkola, proszę o kontakt – prześlę karty drogą mailową w formacie  PDF
  • „Deszczowe dyktando” : ćwiczenia orientacji w przestrzeni. Dzieci wskazują swoją lewą i prawą rękę – jeśli mają z tym trudności, proszę założyć frotki na lewej ręce lub zaznaczyć ją w inny sposób. Następnie dziecko próbuje chodzić pod dyktando rodzica, np. poprzez wykonanie określonej liczby kroków w prawo lub w lewo, w przód oraz w tył. Aby urozmaicić zabawę można dziecku powiedzieć, że jego zadaniem jest odnalezienie ukrytej kropli deszczu – wówczas polecenia rodzica powinny ostatecznie doprowadzić dziecko do odnalezienia ukrytego skarbu.
  •  „Deszczem malowane” – praca plastyczna, malowanie na obficie namoczonym papierze (w ten sposób powstaną barwne zacieki). Można w tym celu wykorzystać dowolne farby, a kartkę namoczyć np. gąbką z wodą. Dzieci mogą także malować „pod światło”: w tym celu należy dodatkowo przykleić kartkę na oknie. Dzieci malują to, co podpowie im wyobraźnia. Przykładowa praca wykonana techniką „mokre w mokrym”: https://www.youtube.com/watch?v=wb0b6pMqjt8
  • J. angielski: przypomnienie piosenki z serii Super Simple Songs  „How’s the weather” (sunny – słonecznie, rainy – deszczowo, cloudy – pochmurno, snowy – śnieżnie) https://www.youtube.com/watch?v=rD6FRDd9Hew
  • DLA NAJSTARSZYCH zabawy z literą „Z” :

– Zapoznanie z obrazem graficznym litery „Z, z”: https://przedszkolankowo.pl/2017/07/28/plansze-litery-alfabetu/litery-wzor-3/

– Wyszukiwane przedmiotów w otoczeniu rozpoczynających się głoską „Z”: dzieci próbują wymienić wyrazy, w których słyszą podaną głoskę, a następnie rysują dany przedmiot na kartoniku, np. zegar, zebra, zeszyt, zupa, znak, zęby, zapałka, zamek, zero. Za pomocą przygotowanych w ten sposób kart gramy w kalambury: dziecko losuje kartonik i musi przedstawić dany wyraz, zadaniem rodzica jest odgadnąć o jaki wyraz chodzi. Można się zamieniać rolami.

– „Literkowa zupa”: do dowolnego naczynia należy wrzucić kartoniki z literami. Najlepiej sprawdzi się naczynie z dużym dnem, tak aby dziecko widziało porozrzucane litery. Zadaniem dziecka będzie „wyłowienie” wyłącznie litery „Z”;

– „Z” jak „zapałki”: dziecko próbuje ułożyć literę „Z” z zapałek. Może je także przykleić na kartce i wodzić po powstałej literze palcem;

– Ćwiczenia grafomotoryczne: Karty Pracy cz.3, s. 60

– Utrwalanie poznanych liter: zabawa w „Deszczowe kropelki”. Na kropelkach wyciętych z papieru (dzieci samodzielnie próbują narysować duże krople i je wyciąć) dziecko pisze litery swojego imienia – na każdej kropli jedna litera, a następnie z porozrzucanych kropel próbuje ułożyć swoje imię;

– W celu utrwalenia poznanych liter można też z dzieckiem stworzyć prostą grę z opakowania po jajkach. W wytłoczkach do jajek piszemy litery, które dziecko już zna. Następnie wkładamy do środka kostkę do gry i zamykamy pudełko, potrząsając nim. Po otwarciu pudełka, sprawdzamy, na jaką literę wypadła kostka i prosimy dziecko, aby podało wyraz rozpoczynający się tą literą.

Skip to content