propozycja działań 7

Propozycje działań edukacyjnych przewidzianych do realizacji w dniach 20-24.04.2020r.

Temat: „Tajemnice komputerów i robotów”

  • „Czym jest robot?” – dziecko próbuje określić, czym jest robot, do czego może służyć oraz gdzie można go spotkać. Próbuje także odnaleźć w swoim domu proste roboty. Następnie samo (lub z pomocą rodzica) buduje robota z dostępnych materiałów (kartonów, folii aluminiowej, nakrętek itp.), nazywa go oraz określa jego specjalizację. Przykładowy pomysł:  https://urwiskowo.com.pl/jak-zrobic-robota-z-kartonu/  A tu dodatkowa inspiracja – „Tosia i Tymek budują robota” https://www.youtube.com/watch?v=W3pvtRP90w8
  • Rozmowa z dzieckiem o sposobach spędzania wolnego czasu z rodziną. Warto uświadomić dziecku, że nadmierne spędzanie czasu przed telewizorem czy komputerem jest dla niego szkodliwe. Dodatkowo można zwrócić uwagę na to, że nie należy wierzyć we wszystko, co zobaczymy i usłyszymy w telewizji czy w Internecie (dobrym pomysłem będzie wspólne obejrzenie z dzieckiem jego ulubionej bajki i zadawanie mu pytań, które z sytuacji przedstawionych na ekranie nie mogły wydarzyć się naprawdę).  Dziecko określa jak lubi spędzać wolny czas. Jest to też dobry moment, by wytłumaczyć pociechom z czego wynikają pewne ograniczenia i dlaczego teraz nie można na przykład całą rodziną pojechać na wycieczkę rowerową. Należy też zapewnić dziecko, że sytuacja, z którą obecnie się zmagamy jest przejściowa. Parę dodatkowych wskazówek: https://www.unicef.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/6-sposobow-dla-rodzicow-jak-wspierac-dzieci-podczas-epidemii-koronawirusa
  • Aktywność ruchowa: „Spacer robotów”. Dziecko próbuje naśladować chód robota. Na hasło „Robot rusza… (np. głową)”, dzieci próbują poruszać tylko wybraną częścią ciała;
  • Wykonanie dowolnych zadań na portalu edukacyjnym Balon Blum (instrukcja  pobrania darmowego kodu znajduje się w zakładce „Propozycje działań 5”)
  • Zabawa badawcza z magnesami: dziecko przykłada magnes do czego chce i sprawdza reakcję. Powinno wysnuć wniosek, że magnes przyciąga przedmioty wykonane z metalu;
  • Obejrzenie krótkiego filmu edukacyjnego o robotach: https://www.youtube.com/watch?v=S-clRMQ7yA8 . Niestety narrator posługuje się językiem naukowym, ale celem filmu jest pokazanie dzieciom różnych robotów oraz ich funkcji. Można także zorganizować dziecku kino domowe i zobaczyć film animowany „WALL.E.”
  • „Mówię jak robot” – dzieci próbują mówić za pomocą sylab, naśladując roboty;
  • Ćwiczenia kształtujące zmysł dotyku: „Labirynt”. Wykorzystując różne materiały, np. poduszkę, koc, papier, proszę ułożyć ścieżkę do przejścia: dziecko zamyka oczy i boso próbuje pokonać labirynt (rodzic może nawigować).
  • Ćwiczenia pamięci: gra w dowolne memory;
  • Dla najstarszych: Karty Pracy cz. 4, s. 3-7 dla pozostałych:  http://maluchwdomu.pl/2016/04/10-darmowych-labiryntow-dla-dzieci-do.html lub dowolny inny labirynt ;
  • Zabawa matematyczna z figurami geometrycznymi. Proszę narysować i wyciąć dla dzieci podstawowe figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt (starsze dzieci mogą je same przygotować, dla młodszych dzieci zestaw może obejmować mniej figur) w różnych wielkościach. Zadaniem dziecka będzie odczytanie zakodowanej informacji. Wytłumaczcie dziecku, że najpierw musi ułożyć figury w odpowiednim porządku: od najmniejszego do największego (oddzielnie koła, kwadraty itd.). Następnie dzieci próbują ułożyć określoną sekwencję figur, np. „małe koło, średni kwadrat, duży prostokąt”. Ostatnim etapem będzie odczytanie zakodowanej informacji. W tym celu proszę narysować tabelę, w której obok każdej figury będzie odpowiadający jej dowolny symbol, np. małe koło- słońce, duży trójkąt – kot, średni kwadrat – samolot. Dzieci odczytują znaczenie figur w ułożonej sekwencji i próbują ułożyć z tego historię, np. Gdy świeciło słońce, kot zobaczył na niebie samolot. Jeśli któremuś z maluchów bardzo spodoba się zabawa, to pod tym linkiem znajdą Państwo więcej pomysłów na wprowadzenie dziecka w świat programowania: https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/12/nauka-kodowania-poprzez-zabawe/
  • Ćwiczenie wizualizacyjne: rysowanie marzeń. Dzieci próbują narysować swoje największe marzenie, a następnie opisać swój rysunek.
  • Malowanie dużego robota kredą na podwórku; można także ponumerować jego poszczególne części i grać w klasy;
  • Utrwalanie znajomości piosenki „Maszeruje wiosna”;
  • J. angielski: „I am a robot” – dzieci próbują wykonać taniec robota https://www.youtube.com/watch?v=qbL61Ex3avM (dance – tańczyć, clap – klaskać, jump – skakać, spin –obracać się, run – biegać, swim – pływać, hop on one foot – skakać na jednej nodze )
  • DLA NAJSTARSZYCH zabawy z literą „G” :

– Zapoznanie z obrazem graficznym litery „G, g”: https://przedszkolankowo.pl/2017/07/28/plansze-litery-alfabetu/litery-wzor-3/

– „Co ukryło się w garnku?” – rodzic wkłada pojedynczo do garnka przedmioty rozpoczynające się głoską „G,g” znalezione w najbliższym otoczeniu (np. grzebień, guzik). Następnie dziecko potrząsa garnkiem (z pokrywką) i próbuje odgadnąć, co może być w środku, wiedząc, że musi to być przedmiot rozpoczynający się na „G”

– Rodzic mówi głośno i wyraźnie dziecku różne wyrazy, w tym te rozpoczynające się głoską „G”, np. garnek, gołąb, guzik, globus, gitara, grzebień. Za każdym razem, gdy dziecko usłyszy wyraz rozpoczynający się głoską „G” ma podskoczyć. Następnie dzieli te wyrazy na sylaby i kładzie przed sobą tyle guzików, ile słyszy sylab. Jeśli dziecko bardzo dobrze radzi sobie z zadaniem można je utrudnić, wymieniając wyrazy, które mają „g” w śródgłosie (waga, zegar, flaga) – dziecko ma wówczas wskazać każdy wyraz, w którym słyszy głoskę „g”.

– „Gazetowe „G,g” – zaznaczanie flamastrem poznanej litery w tekście dowolnej gazety

– „G” jak „groch” – wyklejanie grochem konturów litery „G”. Można także wysypać groch na tackę – dziecko próbuje palcem na tacce kreślić literę „G” (lub na zaparowanym lusterku – wcześniej na nie chucha/ na plecach rodzica/ na dywanie itp.). Groch można także zastąpić guzikami.

– Ćwiczenia grafomotoryczne: Karty Pracy cz.3, s. 61

– Utrwalanie poznanych liter: „Zbijane litery”. Rozkładamy przed dzieckiem litery zapisane na karteczkach. Zadaniem dziecka jest „pacnięcie” litery wymienionej przez rodzica (proszę pamiętać, że mówimy „b” a nie „be”, „z” a nie „zet” itd.) za pomocą czystej packi na muchy.

Skip to content