Propozycja działań 3

Propozycje działań edukacyjnych przewidzianych do realizacji w dniach 30.03-03.04.2020r.

UWAGA! Spośród podanych propozycji proszę zrealizować te, które najbardziej zainteresują Wasze dzieci – nie trzeba zrealizować wszystkich. Proszę pamiętać o tym, że dziecko pracuje w swoim tempie, a czas pozostania w domach to dobry moment na to, by na chwilę się zatrzymać i znaleźć czas na rozmowę z dzieckiem, gry planszowe, czytanie dziecku. Wasze pociechy powinny mieć także czas na własną, indywidualną zabawę. Fakt, że nie trzeba się rano spieszyć do przedszkola, proszę wykorzystać na rozwijanie samodzielności dziecka – samodzielne ubieranie się, pomoc w przygotowywaniu posiłków, porządkowanie własnego pokoju itp.

Temat: „Witaj, wiosno!”

  • Zwrócenie uwagi na aktualną porę roku, przypomnienie nazw pozostałych pór roku, szukanie odpowiedzi na pytanie „Co kojarzy mi się z wiosną?”
  • Obserwacje przyrodnicze w ogrodzie (przy sprzyjającej pogodzie) – zabawa w Małego Odkrywcę, poproście dzieci, by znalazły lub zaobserwowały w ogrodzie oznaki wiosny: owady, ptaki, kwiaty itp., a także spróbowały określić jakie dźwięki słyszą (śpiew ptaków, odgłosy skrzydeł owadów itd.)
  • Założenie hodowli rzeżuchy/fasoli/cebuli, a następnie obserwowanie zachodzących zmian; postawienie pytania „Co roślinom potrzebne jest do życia?”
  • Nauka piosenki „Maszeruje Wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Dzieci mogą także próbować rytmizować piosenkę za pomocą gestodźwięków – na „raz”: klaśnięcie, na „dwa”, „trzy” i „cztery”: klepanie w uda

  • Praca plastyczna pt. „Wiosna” – starsze dzieci mogą spróbować same namalować rysunek pod takim tytułem, mogą też namalować swoje wyobrażenie Pani Wiosny; młodsze – mogą namalować kwiaty i motyle, stemplując za pomocą patyczków higienicznych lub piłeczki:
  • Poznanie zwyczajów ptaków – obejrzenie filmu edukacyjnego o Skrzacie Borówce https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo  lub przeglądanie książek przyrodniczych
  • Zabawa badawcza z jajkiem: umieszczenia jajka w szklance z wodą, obserwowanie pęcherzyków powietrza na skorupce jajka – WNIOSEK – przez skorupkę do zarodka dostaje się powietrze. Wytłumaczenie dzieciom, że nie z wszystkich jajek wykluje się pisklę. Poznanie budowy jajka. Przy okazji można tez wytłumaczyć dzieciom, dlaczego jajka są symbolem Wielkanocy (symbol życia). Nauka rymowanki:

Małe – duże                  na słowo małe ręce blisko siebie, na słowo duże ręce rozłożone

jajo kurze,                                 rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka

jajo kurze,

jajo kurze.

Duże – małe,                     na słowo duże – ręce rozłożone, na małe – ręce blisko siebie

doskonałe,                                klepanie się rękami po brzuszku

doskonałe,

mniam                                       klaśnięcie w dłonie

W kropki ma spódnicę, chętnie zjada mszyce. (biedronka)

Kiedy wiosna z wonnych kwiatów płaszcz na drzewa kładzie,

One znoszą kwietny pyłek do swych domków w sadzie. (pszczoły)

Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe.

Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)

  • Zabawa ruchowa „Pszczółka” – rodzic (później można zamienić się rolami) wypowiada rytmicznie tekst: „Wielka pszczoła wpadła  i zrobiła….” , kończąc zdanie w różnoraki sposób, np. zrobiła „AAA”, „miauu” itp. Tylko wówczas, gdy dziecko usłyszy: „Wielka pszczoła wpadła i zrobiła BZZZZ” , reaguje i ucieka przed rodzicem lub „siada na kwiatku” – w jakimś wyznaczonym miejscu – lub też wykonuje dowolną inną czynność, na którą pozwalają warunki domowe
  • Osłuchiwanie się z językiem angielskim – krótki anglojęzyczny film animowany „The Very Hungry Caterpillar” – tłum. „Bardzo Głodna Gąsienica” E. Carle (dostępne też w formie książkowej – dzieci znają tę historię z przedszkola) https://www.youtube.com/watch?v=75NQK-Sm1YY
  • Wspólne przygotowanie wiosennych kanapek lub motylkowych babeczek:
https://www.domowe-wypieki.pl/przepisy/ciastka-male-wypieki/637-babeczki-motylki

Dla najstarszych zabawy z literą „S,s”:

  • Dzieci wodzą palcem po napisanej grubym flamastrem na kartce formatu A4  literze „S”, naśladując przy tym syczenie węża, następnie tę samą czynność wykonują w powietrzu
  • Próba uformowania litery „S, s” z sznurka
  • „Gdzie ukryła się litera „S”?” – dzieci próbują odnaleźć ukryte w domu napisane na małych kartkach litery „S” (dla utrudnienia można też ukryć inne litery, które dziecko już poznało; zadaniem dziecka jest odnalezienie tylko litery „S”)
  • Szukanie wyrazów rozpoczynających lub kończących się głoską „S,s”, np. smok, sowa, słońce – dzieci próbują wymyślone obiekty narysować. Taki plakat mogą następnie zawiesić w swoim pokoju, aby utrwalić znajomość litery.
  • Co można zrobić z litery „S”? – dzieci samodzielnie próbują kreślić literę, a następnie dorysować do niej takie elementy, aby z litery powstał nowy obraz, np. motyl
  • KP 3, s. 58 – ćwiczenia grafomotoryczne
Skip to content