Propozycje działań edukacyjnych przewidzianych do realizacji w dniach 11-15.05.2020r.
Temat: „Wielkie talenty, ciekawe zawody”
- W tym tygodniu dzieci będą poznawać zawody i odkrywać swoje talenty. Polecam do obejrzenia film edukacyjny o zawodach: https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc
- Rozmowa o talentach. Kierujemy do dziecka pytania: jaki można mieć talent? Czy każdy z nas ma talent? Jaki Ty masz talent? Czekam na odpowiedzi dzieci (najlepiej wraz z zdjęciami lub nagraniem) – niech dzieci pokażą swój talent!
- „Kim są moi rodzice?” – zabawa w dziennikarza. Dziecko zadaje pytania rodzicom dotyczące ich pracy. Samo próbuje określić, kim chciałoby być w przyszłości i dlaczego. Przy okazji można poruszyć kwestię pracy zdalnej i wyjaśnić, że niektóre czynności można wykonywać z domu przy użyciu komputera, jednak nie jest to możliwe w wykonywaniu wszystkich zawodów
- Gry online o tematyce „Zawody”: https://www.superkid.pl/zawody-materialy-dla-dzieci#online
- Dopasowywanie atrybutów do określonych zawodów (rodzic odczytuje dziecku nazwę zawodu): https://wordwall.net/pl/resource/1108630/zawodyatrybuty
- Jaki to zawód? –quiz https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,599cfc-zawody,p,2.html#quiz
- Zabawy z tangramem – układanie figur według wzoru https://www.domnaglowie.pl/tangram-wzory-i-rozwiazania-pdf/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tangram-wzory-i-rozwiazania-pdf
- Aktywność ruchowa: zabawy tropiące na świeżym powietrzu. Dzieci mają za zadanie znalezienie czegoś: okrągłego, co pachnie, mokrego itp.
- Przeczytanie dziecku dowolnej książki o zawodach (polecam: „Niezwyczajne zawody” A. Gutniczenko), np. takich: https://bajkochlonka.pl/tag/ksiazka-o-zawodach-dla-dzieci/ lub odsłuchanie zagadek o zawodach w formie audiobooka https://audio-book.net.pl/kubusiowe-zagadki-mariusz-niemycki.html
- Praca plastyczna techniką kolażu z wykorzystaniem gazet, pt. „Ja w przyszłości”. Dzieci wycinają z gazet przydatne ich zdaniem wycinki, np. ubrania, elementy twarzy, rośliny. Z wyciętych elementów tworzą postać ludzką, stanowiącą wyobrażenie siebie w przyszłości.
- Zabawa w kalambury: „Zgadnij, kim jestem?”. Dzieci na przemian z rodzicem (rodzeństwem) przedstawiają dany zawód, przeciwnik musi odgadnąć nazwę zawodu. Można grac z kartonikami https://przedszkolankowo.pl/2017/02/04/zawody-plansze/ lub spinnerem https://www.printoteka.pl/gi/materials/item/3621
- Zagadki o zawodach https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-o-zawodach/
- Zabawy tematyczne związane z pełnieniem określonych ról zawodowych; można pomóc dziecku w zorganizowaniu przychodni weterynaryjnej, przedszkola, fryzjera, warsztatu samochodowego itp.
- Zabawy paluszkowe https://www.youtube.com/watch?v=rcDhQnM2R3g&list=PL-z_y891E6Xw8E7JVbB7FANrGIwdivifG&index=5 (jest ich więcej, wyszukiwarka podpowiada kolejne)
- Zabawy logopedyczne: naśladowanie żucia gumy; głośne ziewanie; naśladowanie językiem huśtawki – język wysunięty z buzi, poruszanie nim lekko do góry i na dół; chrapanie
- Ćwiczenia oddechowe z chusteczką: dmuchanie na chusteczkę; położenie jej na dłoni i zdmuchnięcie; dmuchanie na chusteczkę trzymaną za dwa rogi, tak aby druga część się unosiła; przykładanie złożonej chusteczki do nosa, nabranie powietrza w usta i wydmuchnięcie powietrza nosem w chusteczkę. Przy okazji można porozmawiać z dziećmi o zasadach zachowywania higieny: zużytą chusteczkę zawsze należy wyrzucić do kosza. Zwracamy także szczególną uwagę na prawidłowe mycie rąk. Pomoże w tym piosenka tematyczna:
- Dla najstarszych: Karty Pracy cz. 4, s. 20-25; dla pozostałych – dowolne ze strony https://www.superkid.pl/poznajemy-zawody
- Gimnastyka z zegarem: witanie się nogami (stykanie się wewnętrznymi stronami stóp), maszerowanie wielkoludów (mocne uderzanie stopami o podłogę), „zegar’ – skłony głowy w bok z jednoczesnym wypowiadaniem „cyk-cyk”, następnie w przód i w tył („bim-bam”), krążenie głową („drrrr”), „wiatraczki” – obroty wyprostowanymi rękami w lekkim rozkroku, wyciszenie – głęboki oddech w pozycji leżącej
- J. angielski: piosenka „Muffin Man” https://supersimple.com/song/muffin-man/ , gra w odsłanianie obrazka https://wordwall.net/pl/resource/436714/jobs (nazwy zawodów są po angielsku, ale dzieci mogą też podawać nazwy zawodów po polsku)
- DLA NAJSTARSZYCH zabawy z literą „J” :
– Zapoznanie z obrazem graficznym litery „J, j”: https://przedszkolankowo.pl/2017/07/28/plansze-litery-alfabetu/litery-wzor-3/
– „Zawody na „J”: rodzic wymienia dziecku nazwy zawodów rozpoczynających się głoską „j”, np. jubiler, juror. Wyjaśnia czym te osoby się zajmują. Następnie bawimy się w „Mam talent”: zadaniem dziecka jest zaśpiewanie piosenki, która składa się tylko z sylab rozpoczynających się głoską „j”, np. ja, jo, ju, je itd.
– Zabawa w skojarzenia – rodzic podaje przymiotnik, dzieci mówią „jak” i dodają nazwę rzeczy, która im się z danym przymiotnikiem kojarzy, np. mokry jak deszcz, kwaśny jak cytryna, wysoki jak wieża, długi jak wąż, ostry jak nóż, lekki jak piórko itp.
– Zabawa w listonosza: na podłodze leżą wydrukowane imiona, w tym takie rozpoczynające się na „J” – Jola, Jaga, Jula, Jurek, Jan (itp.). Dziecko musi odnaleźć tylko te na „J”, a następnie próbuje je odczytać (w miarę możliwości). Rodzic może też przegłosować te imiona i zapytać „Co słyszysz?”. Wersja bez druku: rodzic wypowiada różne imiona (w tym te na „J”), dziecko ma zasygnalizować (np. uderzeniem w blat stołu), gdy usłyszy głoskę „j”.
– układanie litery „J” z dowolnych nasion
– Ćwiczenia grafomotoryczne: Karty Pracy cz.3, s. 64
– „J” jak jedwab – można dzieciom przedstawić parę ciekawostek o jedwabiu w celu skojarzenia litery z wyrazem http://www.mlodybadacz.pl/2018/10/04/jedwab-cienka-niteczka-mocniejsza-od-stali/
– Ćwiczenia w wysłuchiwaniu głosek na początku wyrazów: https://wordwall.net/pl/resource/1160555/na-jak%C4%85-g%C5%82osk%C4%99-rozpoczyna-si%C4%99-wyraz