Jeżeli chcesz otrzymywać oceny celujące to z przyrody musisz znać przedmiotowy system oceniania. Uważnie przeczytaj i zapoznaj się z całym dokumentem.Możesz go również znaleźć w klasie biologicznej.
Wymagania edukacyjne z przyrody
Klasa 4
Wymagania na poszczególne stopnie szkolne w klasyfikacji śródroczna i końcoworoczna.
Wymagania do działów – Tajemnice przyrody.
Ocena śródroczna wymagania edukacyjne z działów od 1 do 5
Ocena końcowo roczna wymagania edukacyjne z działów od 6 do 8
Jeżeli chcesz otrzymywać oceny celujące to z przyrody musisz znać przedmiotowy system oceniania. Uważnie przeczytaj i zapoznaj się z całym dokumentem.Możesz go również znaleźć w klasie przyrodniczej.
Przedmiotowy System Oceniania z przyrody dla klas IV
Celem nauczania przyrody w Szkole Podstawowej jest zainteresowanie światem, jego różnorodnością, wskazywanie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym, kształtowanie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych, ukazywanie współzależności człowieka i środowiska.
Realizacji tych celów służy ocena wiadomości i umiejętności ucznia. Ma ona za zadanie dostarczyć informacji o stopniu opanowania wiedzy i umiejętności uczniowi, jego rodzicom oraz nauczycielowi, ma wykrywać braki w wiedzy i umiejętnościach oraz pokazywać sposoby ich likwidacji. Ma również motywować ucznia do systematycznej pracy.
Przedmiotem oceny są: wiadomości, umiejętności przedmiotowe i ponadprzedmiotowe, postawy i wartości kształtowane w procesie dydaktycznym.
Kontroli i ocenie podlegają prace pisemne, wypowiedzi ustne i prace praktyczne.
- Pisemne: odpowiedź na pytania, rozwiązywanie wskazanych zadań, wykonywanie ćwiczeń, testy, kartkówki
- Ustne: kilkuzdaniowa wypowiedź,udział w dyskusj, prezentacja pracy własnej lub grup
- Praktyczne :wytwory pracy np. album, słownik, praca plastyczna, gromadzenie i segregacja materiałów, posługiwanie się mapą, atlasem, słownikiem, współpraca w grupie,samokształcenie Ocenie podlegają: sprawdziany wiadomości,odpowiedzi ustne ( materiał z 3 ostatnich lekcji), 2 np. w semestrze , kartkówki (obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji, mogą być nie zapowiadane), aktywność na lekcji (5 plusów – ocena bardzo dobra),zeszyt ćwiczeń, dodatkowe prace np. referaty, wywiady itp.,prace domowe (5 plusów- ocena bardzo dobra ,3 minusów -ocena niedostateczna,)
Kryteria oceny pracy w grupie
- zaangażowanie w pracę grupy
- realizacja wyznaczonego zadania
- pełnione funkcje i role
- rozumienie osobistej sytuacji w grupie
- umiejętności pracy w grupie
Wymagania na poszczególne oceny:
Nawet przy pomocy kolegów i nauczyciela nie wykonuje zadania
Nie wywiązuje się (lub rzadko) z powierzonych zadań i funkcji
Nie uświadamia sobie własnych trudności we współdziałaniu
Nie docenia pracy innych, negatywnie dominuje w grupieNa czas wykonuje tylko część zadanej pracy. Czasami przeszkadza innym. Realizuje przy pomocy kolegów lub nauczyciela tylko część zadań
Czasami nie wywiązuje się z pełnionych w grupie funkcji
Nie przyjmuje do wiadomości informacji zwrotnych nauczyciela i kolegów na temat jego pracy w zespole
Rzadko chwali wkład pracy innych
Nie szanuje zdania innychPracuje przy wykonaniu większości zadań ale zdarza mu się nie akceptować przynależności do danej grupy. Realizuje większość zadań sam. Zgodnie z predyspozycjami potrafi wykonać niektóre funkcje w grupie
Akceptuje opinie nauczyciela i kolegów na temat swojej pracy w grupie
Potrafi pochwalić kolegów za pracę ale zdarza mu się również i ich krytykaJest zdyscyplinowany. Wnosi pozytywny wkład w pracę grupy
Wykonuje zadanie w wyznaczonym czasie
Konsekwentnie wykonuje swoją pracę
Wykonuje zgodnie z predyspozycjami przydzielone funkcje ale próbuje podejmować inne
Dostrzega swoje wady pracy w grupie i stara się je likwidować
Tolerancyjny
Docenia pracę innych ,
Zaangażowany w pracę w grupie.
Wykazuje inicjatywę
Angażuje wszystkich do pracy
Pomaga kolegom mającym trudności
Samodzielnie podejmuje się realizacji zadania
Przyjmuje na siebie wiele zadań
Zdyscyplinowany
Potrafi pokierować członkami zespołu
Pełni wiele funkcji
Potrafi wskazać swoje mocne i słabe punkty pracy w grupie
Potrafi ocenić pracę innych, stwarza pozytywną atmosferę podczas pracy, szanuje innych
Prowadzenie i ocena zeszytów przedmiotowych
Uczniowie zobowiązani są do prowadzenia zeszytu ćwiczeń oraz zeszytu przedmiotowego.
Każdy zeszyt sprawdzany jest pod względem kompletności notatek, ich poprawności merytorycznej, estetyki. Ocena za prowadzenie zeszytu wystawiana jest raz w semestrze i przy jej wystawianiu brane są elementy wyżej wymienione.Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek w zeszycie za czas swojej nieobecności. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może go zwolnić z tego obowiązku.
Zadawanie i ocena prac domowych
Celem zadawania prac domowych jest rozwijanie zainteresowań ucznia,, motywacja do nauki, organizacja i planowanie samouczenia się .
- Uczeń ma obowiązek systematycznego odrabiania prac domowych.
- Nauczyciel określa zasady wykonania zadania – sposób, termin
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania terminu wykonania zadania
- Nauczyciel dostosowuje termin realizacji zadania do stopnia jego trudności
- Nauczyciel sprawdza wykonane zadania w wyznaczonym terminie
- Za wykonane zadanie uczeń może otrzymać ocenę lub „+”(w zależności od stopnia trudności zadania lub sposobu jego wykonania)
- Postawienie „parafki” przy wykonanym zadaniu oznacza, że nauczyciel sprawdzał wykonanie zadania, ale nie sprawdzał jego zawartości merytorycznej
- Brak pracy domowej zostaje odnotowany przez nauczyciela za pomocą oceny niedostatecznej lub „ – ”(jeżeli uczeń zgłosił wcześniej brak zadania nauczycielowi)
- Uczeń ma możliwość poprawy oceny po wykonaniu zadania w terminie wyznaczonym przez nauczyciela
- Nauczyciel może odmówić wyznaczenia kolejnego terminu poprawy pracy domowej, jeżeli uczeń jest niesystematyczny, ma nieodpowiedni stosunek do przedmiotu, lekceważy swoje obowiązki
- Ocenianie prac następuje zgodnie z umową dotyczącą konkretnej pracy
Stosowanie i ocenianie sprawdzianów lub testów
- W ciągu semestru mogą się odbyć 3-4 sprawdziany
- Sprawdziany są przeprowadzane po każdym lub kilku blokach tematycznych
- Sprawdzian poprzedzony jest zawsze lekcją powtórzeniową, jest zapowiadany przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, termin pisania sprawdzianu jest ustalony z większością uczniów danej klasy
- Nauczyciel podaje uczniom zakres materiału i umiejętności sprawdzanych na sprawdzianie
- Nauczyciel sprawdza i podaje wyniki sprawdzianu do wiadomości uczniów w terminie do 14 dni od daty pisania
- Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, może poprawić ocenę na zasadach ustalonych z nauczycielem
- Normy oceny sprawdzianów
Procentowa ilość punktów | ocena |
0-29% | Niedostateczny |
30-49% | Dopuszczający |
50-74% | Dostateczny |
75- 89% | Dobry |
90- 100% | Bardzo dobry |
95 % + zadanie dla chętnych | Celujący |