Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż.
J. Korczak
Język polski
Na lekcjach języka polskiego staramy się odkrywać piękno świata i ludzi oraz rozumieć jakim bogactwem jest nasza mowa.
Uczymy się poprawnie mówić, pisać i czytać. Zagadnienia poruszane na zajęciach obejmują zakres materiału dla poszczególnych klas: 4., 5. i 6. szkoły podstawowej. Pracą zawiaduje pani Agnieszka Kwiatkowska, pod której czujnym okiem uczniowie zdobywają nową wiedzę i umiejętności.
Staramy się dostosowywać tempo pracy i wymagania dla każdego podopiecznego. Chcemy wychowywać mądre, wrażliwe i twórcze dzieci.
kryteria oceny kl. IV po reformie
Lektury dla poszczególnych klas w roku szkolnym 2013/2014:
LEKTURY OBOWIĄZKOWE DLA KLASY CZWARTEJ
I TERMINY ICH OPRACOWAŃ
1. Lektury obowiązkowe:
Jan Brzechwa – „Akademia Pana Kleksa” – IX (wrzesień)
Carlo Collodi – „Pinokio” – X/XI (przełom października i listopada)
A. A. Milne – „Kubuś Puchatek” wybrane fragmenty – XII (grudzień)
E. Nesbit – „Pięcioro dzieci i coś” – I (styczeń)
T. Jansson – „Opowiadania z Doliny Muminków” – wybrane 4 rozdziały II/III (przełom lutego i marca)
M. Wojtyszko – „Bromba i inni” – wybrane 3 rozdziały – IV (kwiecień)
Ks. J. Twardowski – „Zeszyt w kratkę” – 3 wybrane rozdziały – V (maj)
Oraz dodatkowo wybrane
2. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie pochodzące
z regionu.
3. Inne teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej.
4. Wybrane przez uczniów i nauczyciela stosownie do możliwości
i potrzeb uczniów:
1) utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję
i współczesność literacką;
2) teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form
artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem
utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej i baśniowej.
5. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe prezentowane w podręczniku, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne.
LEKTURY OBOWIĄZKOWE DLA KLASY PIĄTEJ
I TERMINY ICH OPRACOWAŃ
1.Lektury obowiązkowe:
Jerzy Broszkiewicz – „Wielka, większa i największa” – IX ( wrzesień)
Mark Twain – „Przygody Tomka Sawyera” – X/XI (przełom października i listopada)
F. Molnar – „Chłopcy z Placu Broni” – XII/ I
Dodatkowo: K. Dikens – „Opowieść wigilijna” – XII
Maria Dąbrowska – „Marcin Kozera” – II
Gustaw Morcinek – „Łysek z Pokładu Idy” – III
Sempe, Goscinny – „Mikołajek” lub „Mikołajek i inne chłopaki” – wybrane 5 rozdziałów – IV (kwiecień)
C. S. Lewis – „Opowieści z Narnii cz. I. Lew, Czarownica i stara szafa” – wybrane fragmenty – V
Oraz dodatkowo wybrane
2. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie pochodzące
z regionu.
3. Inne teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej.
4. Wybrane przez uczniów i nauczyciela stosownie do możliwości
i potrzeb uczniów:
1) utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję
i współczesność literacką;
2) teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form
artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem
utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej i baśniowej.
5. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe prezentowane w podręczniku, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne.
LEKTURY OBOWIĄZKOWE DLA KLASY SZÓSTEJ
I TERMINY ICH OPRACOWAŃ
1. Lektury obowiązkowe:
Kornel Makuszyński – „Szatan z VII klasy” – IX (wrzesień)
Antoine de Saint-Exupery – „Mały Książę” – fragmenty – X (październik)
Daniel Defoe – „Przypadki Robinsona Crusoe” -wybrane fragmenty – X
Edward Niziurski – „Sposób na Alcybiadesa” – XI / XII
Alfred Szklarski – „Tomek w krainie kangurów” – I / II
Henryk Sienkiewicz – „W pustyni i w puszczy” – wybrane fragmenty III / IV
Stanisław Lem – „Bajki robotów” – 3 wybrane bajki – V
R. R. Tolkien – „Hobbit” – wybrane fragmenty – V
Oraz dodatkowo wybrane
2. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie pochodzące
z regionu.
3. Inne teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej.
4. Wybrane przez uczniów i nauczyciela stosownie do możliwości
i potrzeb uczniów:
1) utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję
i współczesność literacką;
2) teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form
artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem
utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej (psychologicznej, przygodowej) i literatury science fiction.
5. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe prezentowane w podręczniku, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne.